Ervaringen

Judith, Leerkracht en kindercoach.

Wat een fijne workshop!

Warm ontvangen met voor iedereen een persoonlijk naambordje en materialen. Irma heeft veel achtergrondinformatie en weet waar ze over praat. Hierdoor had ze snel passende antwoorden op vragen en dacht ze mee in oplossingen in complexe situaties. De workshop is erg laagdrempelig. Iedereen kan het tekenen als Irma je ‘meeneemt ‘stap voor stap. Daarnaast blijkt het goed te werken in de klas. Een aantal kinderen reageerden enthousiast door gelijk een ‘spiekboek’ voor zichzelf te maken. Niet alleen voor kinderen met TOS ondersteunend, maar voor iedereen! Eenmaal besmet wil je niet anders. Een aanrader!

Gertjan, leerkracht SBO, co-teacher, beeldbegeleider, Rots en Water-trainer

Onlangs een workshop Ondersteunend tekenen (bij TOS) van Irma Hindriks gevolgd. Ik kan het echt iedereen aanraden die met kinderen /volwassenen met TOS te maken heeft of krijgt. Sterker nog… ik kan het iedereen aanraden die met kinderen , op welke wijze dan ook werkt. Irma neemt je op enthousiaste, bevlogen en inspirerende wijze mee in een werkwijze die de communicatieve redzaamheid versterkt en verschillende situaties aan kinderen verduidelijkt a.d.h.v. simpele tekeningen. Je hoeft absoluut geen tekentalent te hebben om deze werkwijze toe te passen. Je kan er gelijk mee aan het werk en laat ik dat dan ook gedaan hebben. Hoe zoiets simpels een groots effect kan hebben. Geen vervlogen woorden meer, maar blijvend zichtbaar, zodat het kind begrepen wordt en het kind mij begrijpt. Vooral opvallend was de meer open  en enthousiaste blik van het kind als deze weer even van het papier naar mij keek. Prachtig om dit te mogen ervaren. Dank aan Irma die mij op heldere en concrete wijze mee heeft genomen in deze prachtige werkwijze. Ik kijk nu al uit naar de workshop deel 2.

Mignon, Leerkracht nieuwkomersonderwijs, Med, jonge kind specialist;

Geweldig mooie en inspirerende workshop Ondersteunend Tekenen gehad van Irma Hindriks. Ontwikkeld voor TOS, enorm bruikbaar in het nieuwkomersonderwijs, maar ook in ons jonge kind-onderwijs . in het hel PO en VO. Naast de onderliggende theorie neemt Irma je mee in het ‘doen’ en de toepasbaarheid in allerhande situaties. Vanuit eventuele overtuigingen belemmeringen ( ‘als ik kan niet tekenen’) kreeg Irma de groep direct in de áan-stand’ en werd er bij alles driftig en enthousiast meegetekend. Prachtig om te zien en te ervaren. Geen wonder dat het dan ook direct één dag later al in de praktijk werd gebracht!. De workshop van Irma kan ik dan ook zeker aanbevelen. Hier kunnen veel meer leerkrachten en kinderen uiteindelijk blij van worden. Opdat alle kinderen zich gehoord, gezien en begrepen mogen voelen! Mooie missie Irma!

Carolina, logopediste

Een  geweldige workshop die erg leuk wordt gegeven door Irma. Van ík kan niet tekenen’ naar  ‘ik doe het gewoon!’ natuurlijk zijn de tekeningen (nog) niet perfect. Maar dat is niet erg. Vandaag heb ik er al mee in de praktijk gewerkt en heb ik ervaren dat het zeer helpend is. Ik ga er zeker mee door! Ik hoop dat Irma de workshop blijft geven en nog heel veel mensen aan het tekenen krijgt.

Daniëlle, leerkracht en schrijfster kinderboeken

Tijdens mijn werk als kleuterjuf kom ik regelmatig in aanraking met kinderen of ouders waarmee communiceren niet altijd even makkelijk is.. Doordat zij een andere taal spreken of omdat het gebruiken van taal nog  moeilijk is. Door de workshop van Irma Ondersteunend Tekenen ben ik anders naar taal gaan kijken. Je leert in de workshop om op een simpele manier te communiceren d.m.v. tekeningen. Dit isis namelijk voor iedereen te begrijpen. En… je hoeft er niet eens goed voor te kunnen tekenen! Door het enthousiasme van Irma ben ik er in mijn klas direct mee aan de slag gegaan. Een meisje dat zeer moeilijk communiceert met woorden kon ik toch door een paar simpele toch duidelijk maken wat mijn bedoeling was. Ik zag in de praktijk dat het werkte!

Franchette, pedagogisch medewerker

Via via hoorde ik van de workshop ondersteunend tekenen (bij TOS).Het sprak mij aan omdat ik werk met peuters die nog onvoldoende taal beheersen en dat je vaak in situaties komt waarin je elkaar niet begrijpt. In deze workshop leer je d.m.v. tekenen de kinderen begeleiden in taal. Ik dacht…ik kan niet tekenen…Maar dat is helemaal niet erg. In deze workshop leer je hoe je makkelijk kunt tekenen wat voor peuters heel duidelijk is. De manier waarop de workshop wordt gegeven door Irma was erg prettig en inspirerend van begin tot eind. Ik heb het meteen toegepast op het kinderdagverblijf en met een prachtig resultaat!

Veel kinderen zullen hier baat bij hebben. Handig voor verduidelijking

    Miriam

    Leerkracht groep 4

    Leuk! Kan zeker helpend zijn.

      Melanie

      Leerkracht groep 2 en groep 5

      Mooie tips gekregen!! Dit is direct inzetbaar in de klas.

        Lotte

        leerkracht groep 3

        Heel praktisch in te zetten. Bijv Stappenplan ‘Stop hou op’ zeggen en naar de pleinwacht gaan.

          Monique

          leerkracht groep 3

          Ondersteuning bij begrijpend lezen – per alinea tekenen. Goed toe te passen in de praktijk.

            Shirley

            leerkracht groep 8

            Geeft veel duidelijkheid, helpt versimpelen, Het werkt!

              Janneke

              leerkracht groep 3

              Heel zinvol voor TOS, NT2 leerlingen en NT2 ouders.

                Margreet

                taalspecialist

                Een stukje bewustwording van TOS, innerlijke taal. Hoe simpeler de tekening, hoe duidelijker. Het kan enorm ondersteunend en verrijkend zijn voor het leerproces van lln (en ouders0 die moeite hebben met het omzetten van taal.

                  Annemieke

                  begeleider lln met een leerachterstand of voorsprong

                  Beeldend maken voor iedereen van gesproken taal.Handig voor kinderen om zelfstandig een verhaal te vertellen.

                    Ciska

                    onderbouwstamgroepleider (groep 1en 2)

                    Het kan zeker een meerwaarde zijn voor veel kinderen in veel situaties.

                      Martine

                      Intern begeleider

                      Ik ga het Ondersteunend tekenen gebruiken bij de uitleg van de lesstof.

                        Christel

                        Onderwijsassistent van de intern begeleiders

                        Geeft ondersteuning en structuur. Hierdoor begrijpt het kind jou beteren jij begrijpt het kind beter- dus veiligheid!

                          Sandra

                          begeleider/coach startende leerkrachten en studenten

                          Extra manier van communiceren. Ik ga een gedragsdoel bespreken (en tekenen) met een kind dat niet praat.

                            Evelien

                            Leerkracht onderbouw

                            Ik ga het Ondersteunend tekenen gebruiken bij de uitleg van de lesstof.

                              Christel

                              Onderwijsassistent van de intern begeleiders

                              Een mooie manier om kinderen iets duidelijk te maken. Leuke manier om te communiceren.

                                Anja

                                Leerkracht bovenbouw

                                Inspirerend en waardevol! Ik ga tekeningen toepassen om (spel) situaties te verduidelijken , maar ook meer inzicht krijgen in emoties die kinderen wel/niet uiten.

                                  Loes

                                  leerkracht groep 1

                                  Top! Heel verrassend en uitdagend voor mij. Ik ga het ondersteunend tekenen toepassen bij kinderen die verbaal niet sterk zijn.

                                    Cherish

                                    pedagogisch medewerker

                                    Top! Ik ga het zeker vaker toepassen ok al is dat buiten mijn comfortzone!

                                      Maaike

                                      Leerkracht groep 4

                                      Ik kan niet wachten om te tekenen met de kinderen! Dikke duim voor jou.

                                        Barbara

                                        leerkracht groep 1

                                        Mooie opbouw in de workshop, veel praktische voorbeelden, je wordt aan het denken gezet. Heerlijk dat op de blocnote kunt mee tekenen ! Bedankt voor deze inspirerende , praktische workshop! Ik heb nu geleerd dat je een proces tekent en geen losse woorden.

                                          Daniëlle

                                          leerkracht groep 2

                                          Bedankt voor deze praktische enorm zinvolle middag ! Geeft energie en ik zal het zeker aanraden.

                                            Joyce

                                            leerkracht

                                            Je tekent tijdens je taal, je vertraagt. Door het woord erbij te schrijven is de tekening wat je tekent. Ik heb ene leerling met selectief mutisme, misschien kunnen we beter communiceren met tekenen.

                                              Britta

                                              Leerkracht bovenbouw

                                              Leerzame, interactieve workshop! Met veel bruikbare tips die makkelijk toepasbaar zijn tijdens behandelingen. Heel erg bedankt!

                                                Simone

                                                logopedist